Kasvatus- ja koulutusjärjestelmän ensimmäinen vaihe on
varhaiskasvatus. Sillä tarkoitetaan alle kouluikäisten lasten suunnitelmallista
ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta,
jossa painottuu erityisesti pedagogiikka.
Varhaiskasvatus luo pohjan yksilön koko myöhemmälle
oppimiselle ja elämälle. Siksi varhaiskasvatukseen kannattaa sijoittaa. Se
tuottaa tutkimustenkin mukaan ihmisille ja yhteiskunnalle hyvinvoinnin ja
onnellisuuden lisäksi myös euroja.
Jostain syystä Suomessa tätä kuumaa sijoitusvinkkiä ei ole
noudatettu: Suomi käyttää Pohjoismaista vähiten rahaa varhaiskasvatukseen
(BKT:hen suhteutettuna 1,2 prosenttia).
Kaiken lisäksi varhaiskasvatus on meillä maksullinen
palvelu, vaikka se on kasvatuksen ja koulutuksen polun ensimmäinen ja
vaikuttavin vaihe. Miksi näin on, vaikka seuraavat koulutusasteet ovat maksuttomia?
Taustalla vaikuttaa vanhakantainen ajattelu, että
päiväkodeissa lapsia vain säilötään vanhempien työssäkäynnin ajan. Viimeistään
nyt, kun valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma on tullut voimaan ja varhaiskasvatus
on jo siirretty sosiaalihallinnosta opetushallinnon piiriin, tämä asenne joutaa
romukoppaan.
Valtiovalta on käynnistämässä vuonna 2018 kokeilun
viisivuotiaiden lasten maksuttomasta varhaiskasvatuksesta. Tähän kokeiluun
Jyväskylän kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan. Näin Jyväskylä olisi käytännössä
tukemassa sitä periaatetta, että varhaiskasvatus on osa maksutonta kasvatus- ja
koulutusjärjestelmäämme.
Maksuttomuudella saataisiin varhaiskasvatukseen
osallistumista Suomessa nostettua lähemmäs muiden EU-maiden tasoa. Tällä
hetkellä Suomessa varhaiskasvatukseen osallistuu yli neljävuotiaista lapsista
vain noin 75 % - muissa EU-maissa vastaava prosenttiluku on keskimäärin noin
90.
Varhaiskasvatukseen osallistumisella on merkittävä vaikutus
lasten myöhempään oppimiseen: koulumenestys on parempi niillä oppilailla, jotka
ovat olleet mukana varhaiskasvatuksessa. Jos maksuttomuudella estetään tulevien
vuosien aikana vaikkapa vain 10 lapsen ja nuoren syrjäytyminen, säästetään
selvää rahaa yli 10 miljoonaa euroa.
Puhumattakaan koulupudokkuuden aiheuttaman inhimillisen
kärsimyksen vähentämisestä, joka on rahaakin tärkeämpi asia.
Juha Paananen
lehtori
Jyväskylän kaupunginvaltuuston varajäsen ja sivistyslautakunnan jäsen (sd.)
Jyväskylän kaupunginvaltuuston varajäsen ja sivistyslautakunnan jäsen (sd.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti